Fysiek Operatheater dat beweegt

opera theater amsterdam vimeo opera theater amsterdam facebook opera theater amsterdam youtube instagram

Biografie Roswitha Bergmann

roswitha

Roswitha Bergmann (Heerlen 1967) studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Voordat zij zich toelegde op theatermaken en regisseren zong zij, naast diverse recitals, in verschillende opera- en muziektheaterproducties die te zien waren op festivals als Noorderzon en Operadagen Rotterdam.

Bergmann was tot mei 2016 adviseur muziektheater, muziek, festivals en internationalisering bij Fonds Podiumkunsten. Op verzoek begeleidt en adviseert zij individuele kunstenaars en instellingen, onder andere over artistieke profilering en de relatie tussen kunst(enaars) en maatschappij. Zij is als zangdocente verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast geeft zij geregeld gastlessen en masterclasses over onder andere interdisciplinariteit aan diverse Hoge Scholen voor de Kunsten.

Zangeres

Bergmann werd geregisseerd door Sjaron Minailo in een eigentijdse Elektra samen met Slagwerkgroep Den Haag en Erwartung van Schönberg, onder andere met Asko/Schönberg ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw. Zij zong een Nederlandse versie van Pierrot Lunaire, vertaald door Carel Alphenaar, en de rol van Isolde in een bewerking van Tristan und Isolde van Richard Wagner, beide samen met leden van het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Muziekgebouw aan ’t IJ. Ze vertolkte de rol van de vrouw in Je Sens Un Deuxième Coeur, samen met Tomoko Mukaiyama, Esther Apituley en Eduard van Regteren Altena in een regie van Pierre Audi en was de Moeder in In Croce, samen met het Mondriaankwartet, eindregie Sjaron Minailo.

Maker en regisseur

Bergmanns voorstellingen zijn op diverse podia en festivals te zien geweest, zoals Festival Noorderzon, Operadagen, Schouwburg Rotterdam, Schouwburg Heerlen. Met Stichting WOLF produceerde zij in samenwerking met Grand Theatre Groningen en Festival Noorderzon onder andere de voorstelling Je Sens un Deuxième Coeur, naar een idee Roswitha Bergmann en geregisseerd door Pierre Audi.
Eveneens met Grand Theatre Groningen en Festival Noorderzon als coproducenten maakte zij de operamonoloog Deep Water, het aangrijpende verhaal over het sterven van de visser Peter Grimes. Contact, over een sexverslaafde operazanger was een samenwerking met Grand Theatre en Axis Festival. De randprogrammering werd samen met Ad Verbrugge verzorgd.
In Croce vertelde het verhaal van de moeder van een zelfmoordterrorist; een coproductie met Cultura Nova. Met masterstudenten van het Conservatorium van Amsterdam werd L’Histoire du Soldat gemaakt. Alexander Oliver speelde de rol van de soldaat. The Light Regained was een grote interdisciplinaire voorstelling in Baku, Azerbeidzjan, in het kader van het Jaar van het Licht van Unesco. In deze voorstelling werkte Bergmann samen met het nationaal orkest, 50 dansers en de beeldend kunstenaar Rashaad Alakhbarov.

Roswitha Bergmann heeft voor mekaar gekregen wat in geen 20 jaar gelukt is in Heerlen: ze bleek in staat om alle partijen en culturele instellingen bij elkaar te brengen en te verbinden en daarmee een kwalitatief hoogwaardig festival neer te zetten

Barrie Braeken, wethouder cultuur Heerlen n.a.v. De Paaseditie